ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت

ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت و گاز با استفاده از شرکت‌های داخلی به دلیل پرکاربرد بودن این قطعات در این صنایع علاوه بر صرفه جویی اقتصادی باعث توسعه و گسترش تولیدات داخلی و تامین نیازهای اساسی و ضروری در داخل کشور می‌شود.
در سال‌های اخیر نفت برای صنایع مختلفی، معیارهای مهمی دارد به نحوی که برای ادامه زندگی خویش به آن‌ها نیاز دارد؛ بنابراین نفت برای بسیاری از کشورها بسیار مهم است.
نفت مقادیر فراوانی از انرژی مصرفی مورد نیاز در جهان را تامین می‌کند؛ کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت محسوب می‌شوند. ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار گسترده و وسیع است.
ضرورت صنایع پتروشیمی در کشور
کشورهایی که از لحاظ علمی بسیار توسعه یافته هستند و بیشتر از فروش نفت و گاز به صورت خام خودداری می‌کنند و بیشتر مبادلات خود را در صنایع مرتبط اما تبدیل شده اجرا می‌کنند.
اغلب فرایندهای تبدیل در مراکز بزرگ و مهم پتروشیمی انجام می‌شود که دارای مکانیسم و تاسیسات بسیار قوی و پیچیده‌ای می‌باشند.
در واقع کشورهایی که منابع فسیلی خود را به صورت خام به فروش می‌رسانند کمتر از نیمی از درآمد کشورهایی را دارند که توسط صنایع پتروشیمی، منابع خام خود را تبدیل می‌کنند و در واقع مواد اولیه بیشتر صنایع کوچک و بزرگ را تامین می‌کنند.
برای ساخت و راه اندازی مجموعه‌های بزرگ پتروشیمی نیاز به تامین تجهیزات پیشرفته و پیچیده است که از طریق شرکت‌هایی در سراسر جهان تولید می‌شود.
در حال حاضر کشور ایران قابلیت بومی‌سازی بعضی از این تجهیزات پتروشیمی را به دست آورده است.

ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

خدمات ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

به طور کلی خدمات ساخت و تولید قطعات و تجهیزات صنایع مادر به شرح زیر است:

  1. ساخت و تولید انواع شفت‌ها و هالوشفت‌ها
  2. تولید انواع تجهیزات آب و فاضلاب
  3. دوره‌های ترکیبی و انواع آن
  4. طراحی و تعمیر انواع شفت‌های سبک و سنگین
  5. ساخت و تعمیر انواع تجهیزات پالایش نفت و گاز
  6. تراشکاری، پورینگ، ساخت انواع تجهیزات و قطعات صنعتی
  7. تولید و تعمیر انواع تجهیزات صنایع فولاد
  8. انواع گیربکس‌های صنعتی
  9. تولید و تعمیر انواع قطعات نیروگاه برق آبی
  10. ساخت تجهیزات صنایع مختلف از جمله پتروشیمی

قطعات مصرفی در صنایع پتروشیمی

بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و فرآوری تحت عنوان تجهیزات فرایند نامیده می‌شوند. هر تجهیز فرایندی برای انجام یک کار مخصوصی طراحی و تولید شده است.
تجهیزات مورد استفاده در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی برای مصارف مختلفی اعم از ذخیره سازی، کنترل جریان و نگهداری واکنش‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این دست از تجهیزات نظیر مخازن، پمپ‌ها، انواع مبدل‌ها، شیرهای کنترل، فشارشکن‌ها، ژنراتورها، سانتریفوژها، برج‌ها و غیره می‌باشند.
هر کدام از این تجهیزات نیاز به تحقیقات علمی زیادی دارند؛ زیرا بیشتر تجهیزات پتروشیمی در ارتباط مستقیم با مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی و بازی مختلفی می‌باشند با چگالی متفاوت مواد و امکان اشتعال و نیاز به عایق بودن تجهیزات لازم و الزامی است.
به طور کلی تجهیزات در پالایشگاه و پتروشیمی اعم از:
• ثابت
• دوار
تجهیزات ثابت

مهم‌ترین تجهیزات ثابت (Fixed Equipment) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برج‌ها (TOWER)
• شیره‌های صنعتی (VALVE)
• بویلر (BOILER)
• کوره‌ها (FURNACES)
• فیلترها (FILTER)
• مبدل‌های حرارتی (HEAT EXCHANGER)
• مخازن تحت فشار (PRESSURE VESSELS)
• مخازن ذخیره (STORAGE TANKS)
• راکتورها و میکسرها (REACTOR EQUIPMENT)

ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی 1
تجهیزات دوار

تجهیزات دوار یا پردازش حرکت یا چرخش دارند. این دست از تجهیزات بیشتر برای پردازش مایعات در سیستم‌هایی مطرح می‌شوند که عبارت است از:

  1. دمنده‌ها (BLOWER)
  2. توربین‌های (گاز، بخار، انبساطی و غیره)
  3. گیربکس‌ها (شافت موازی، هلیکال، هلیکال بول و غیره)
  4. کمپرسورها (اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن و غیره)
  5. خنک کننده‌های هوایی (AIR COOLER)
  6. پمپ‌ها (دنده‌ای، لوپ پمپ، دیافراگمی، مستغرق، سانتریفیوژ و غیره)

در زمان طراحی و تولید تجهیزات عملکرد، بستگی به شرایط محیطی که تجهیزات در آن به کار می‌رود. بسیار اهمیت دارد که تجهیزات استفاده شده در برابر خوردگی یا سایر ساز و کارهای آسیب‌زا در آن محیط مشخص مقاوم باشند.
در ضمن در زمان طراحی باید بررسی و نگهداری مناسب به صورت اطمینان از ایمنی و فرایند درست تجهیزات در مدت زمان عمر آن‌ها در نظر گرفته شود.

دسته‌بندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

به طور کلی صنایع نفت و گاز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند از جمله:

  1. بالا دستی
  2. پایین دستی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

ساخت قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی 3

۱. صنایع بالا دستی

صنایع بالا دستی در صنعت نفت شامل جستجو، اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی می‌باشد. البته به این صنعت، اکتشاف و تولید هم گفته می‌شود.
درواقع این صنعت به منظور جستجو برای یافتن میدان‌های بالقوه زیر زمینی یا زیردریایی، اکتشاف چاه، حفاری در نهایت عملیات چاه‌ها است.
نفت خام و گاز طبیعی خام را به سطح می‌آورد.
تمامی مطالعات، بررسی‌ها و فعالیت‌ها مرتبط با اکتشاف، استخراج، استفاده از منابع نفتی و جابجایی و نگهداری و صادرات آن‌ها همچون نقشه برداری، زمین‌شناسی ژئوشیمی، ژئوفیزیک، حفر و تزریق گاز، آب، اکسیژن یا هر اقدام دیگری که موجب برداشت بهینه و حداکثری از منابع نفتی شود.
با راه اندازی و توسعه تاسیسات و صنایع وابسته، حفاظت و نگهداری از آن‌ها برای عملیات تولید و ارائه نمودن نفت تا جداسازی اولیه، صادرات، استفاده یا ارائه برای عملیات پایین دستی می‌باشد.

۲. صنایع پایین دستی

صنعت نفت برای تصفیه نفت خام، فروش و توزیع گاز طبیعی و مشتقات نفت خام در صنایع پایین دستی به کار می‌رود.
فرایندی از جمله فروش، توزیع گاز طبیعی و تولید محصولات از مشتقات نفت خانم از قبیل بنزین، گاز مایع، گازوئیل، سوخت جت، روغن‌ها و آسفالت در این بخش قرار دارند.
صنایع پایین دستی کاملا متفاوت از صنایع بالادستی عمل می‌کنند؛ زیرا در این بخش نفت مستقیما با مصرف کنندگان در تماس است.
ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان توسط فروش محصولاتی همچون نفت کوره، گازوئیل، گریس، گاز طبیعی، لاستیک، کود، ضدیخ، آفت کش و غیره انجام می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.