قالب وکیوم فرمینگ

قالب وکیوم فرمینگ جهت فرم دهی پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از زیر مجموعه‌های فرآیند ترموفرمینگ محسوب می‌شود. برای فرم دهی پلاستیک‌ها نخست ورق پلاستیکی اکسترود شده را حرارت می‌دهیم تا نرم و منعطف گردد.
ورق بعد از نرم شدن روی قالب حفردار قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی با خلا ایجاد شده ورق را داخل قالب کشیده می‌شود. سپس پلاستیک با سطح قالب سرد شده تماس پیدا می‌کند و محکم می‌شود. در پایان قطعه را از قالب جدا می‌کنند و بخش‌های اضافی آن را برش می‌دهند.

قالب وکیوم فرمینگ

سه روش فرم دهی با قالب وکیوم

سه روش فرم دهی با قالب وکیوم عبارت است از:

۱. ورق پلاستیک پلیمری مابین قالب و گرم کننده قرار می‌گیرد. بعد از رسیدن به درجه دمای بالا شکل‌پذیری هوا از سمت پایین تخلیه می‌شود، به دلیل خلاء به وجود آمده ورق به سطح قالب می‌چسبد و فرم می‌گیرد. به این شیوه فرم دهی با خلاء گفته می‌شود.
۲. استفاده از فشار هوا از سمت بالا موجب خواهد شد تا نیروی اضافی روی ورق به وجود آید به این شیوه فرم دهی خلاء با فشار هوا گفته می‌شود.
۳. فرم دهی با خلاء و فشار مکانیکی، برای شکل دهی هر چه بهتر هسته‌ای که به صورت محصول می‌باشد با فشار آوردن به ورق پلیمری همراه با خلاء به محصول نهایی شکل می‌دهد.
ما در گروه فنی مهندسی آویتا صنعت قالب وکیوم را از طریق دستگاه CNC و روش ماکت‌سازی می‌سازیم. در روش CNC با استفاده از نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی قالب وکیوم سه بعدی طراحی می‌شود. در شیوه ماکت‌سازی بعد از ساخت ماکت، سمباده کشی سطح ماکت، ریخته‌گری و بعد از آن سمباده کشی سطح قالب وکیوم اعمال می‌شود.