قالب‌‌های کشش و فرم

قالب کشش و فرم یا سنبه ماتریس یکی از پرطرفدارترین روش‌های شکل گیری فلز است که در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این شیوه از روش‌هایی استفاده می‌شود که از قالب‌های فلزی برای فرم دهی ورق‌های خالی فلز به صورت دلخواه استفاده می‌شود.
در صورتی که عمق نظر برابر یا بیشتر از شعاع آن باشد؛ به راحتی می‌توانید فرایند تشکیل فلز را کشش عمیق بنامید. در واقع قالب کشش و فرم یک فرایند تشکیل است که تحت تاثیر شرایط کششی و فشاری ایجاد می‌شود.
این قالب شبیه به یک ورق فلزی تخت مانندی است که به یک بدنه توخالی که یک سمت آن باز است یا یک بدنه توخالی به یک بدنه توخالی با مقطع کوچک‌تر تبدیل می‌گردد. محدودیت‌های فرم دهی کشش عمیق معمولی مانعی برای بعضی مصارف صنعتی است.
وجود تنش‌های کششی شعاعی و فشار مماس یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی است که می‌تواند باعث چین و چروک، ترک خوردگی و یا شکستگی در بعضی از قطعات شود.

قالب های کشش و فرم 1

فرایند ساخت قالب کشش و فرم

امروزه روش‌های غیر معمولی برای بالا بردن کاربردهای صنعتی کشش عمیق نظیر فرایند کشش عمیق هیدرومکانیکی، هیدروفرمینگ، کشش آکوادار، فرایند Guerin، کشش هیدرولیک عمیق و فرایند Marform مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فرایند ساخت قالب کشش و فرم شامل مراحل زیر است که عبارت است از:

  1. قالب کشش ساده
  2. قالب کشش ساید کاتر
  3. قالب کشش مرحله‌ای ساده
  4. قالب کشش مرحله‌ای مرکب
  5. قالب کشش کوبش
  6. قالب کشش نوار تغذیه

در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

۱. قالب کشش ساده

در این شیوه از یک استپ قبل یا بعد از ماتریس قرار می‌گیرد. این مدل در قالب‌های ساده با دقت پایین به کار می‌رود.

۲. قالب کشش ساید کاتر

بر اساس محاسبات و اندازه‌گیری‌ها عرض ورق و تلرانس آن به دست می‌آید و یک سنبه به ابعاد برش وجود دارد. در این شیوه عمر قالب و میزان سرعت تولید افزایش می‌یابد و در قطعاتی که نیاز به دقت زیاد و استاندارد مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. قالب کشش مرحله‌ای ساده

در این قالب ترکیبی که از چندین قالب به صورت یکپارچه در یک قالب ایجاد می‌شود و به جای اینکه یک قطعه در چندین مرحله با چندین قالب ساخته شود در یک مرحله با استفاده از یک قالب تولید می‌گردد. از این شیوه برای ایجاد برش‌های هندسی و پانچ به کار می‌رود.

۴. قالب کشش مرحله‌ای مرکب

در این شیوه مشابه روش ترکیبی از چند قالب استفاده شده است، در حالی که در نوع مرکب می‌توانید از فرایند حک کردن، خمش و کشش و غیره بر اساس نقشه به کار ببرید.

۵. قالب کشش کوبش

از این شیوه صرفا به منظور عملیات کوبش و حک کردن انواع نشانه‌ها بر روی قطعه استفاده می‌شود.

۶. قالب کشش با نوار تغذیه

قالب کشش با نوار تغذیه در تمامی شیوه‌های قالب‌سازی و طراحی‌های متفاوت به کار می‌رود. در صورتی که در این شیوه به جای تولید از یک ورق، از یک رول توپی قطعه ساخته می‌شود. این روش با افزایش سرعت در تولید منجر به پایین آمدن استهلاک قالب می‌گردد.
برای سفارش قالب‌‌های کشش و فرم به گروه فنی مهندسی آویتا صنعت می‌توانید از طریق شماره‌ی ۰۳۱۳۱۳۱۷۵۰۷ با همکاران ما تماس بگیرید.