اشتباهات انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک

خرید دستگاه تزریق پلاستیک برای راه اندازی یک واحد تولیدی صنعتی بسیار ضروری است در صورت رعایت نکردن هر کدام از این نکات در کوتاه مدت یا بلند مدت می‌توانید با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوید.
در ادامه قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین اشتباهات انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک آشنا کنیم.

متداول‌ترین اشتباهات انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک

اشتباهاتی که در زمان خرید دستگاه تزریق پلاستیک مرتکب می‌شوید شامل:

  1. خرید دستگاه تزریق پلاستیک دسته دوم که به خوبی کار نمی‌کند
  2. عدم استفاده از مواد مصرفی
  3.  فشار تزریق محدود و فشار قفل ناکافی
  4.  استفاده از تناژ نامناسب
  5. مصرف انرژی بالا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. خرید دستگاه تزریق پلاستیک دسته دوم که به خوبی کار نمی‌کند

برای خرید یک دستگاه دست دوم استفاده از یک کارشناس ماهر برای تایید سلامت کلیه بخش‌های دستگاه می‌باشد تا در صورت وجود خرابی یا تعمیرات زیاد در گذشته خرید این دستگاه عاقلانه نیست.

برای خرید دستگاه دست دوم یا نو باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی جک و گیره دستگاه
  • بررسی سیستم تزریق پلاستیک
  • سلامت الکتروموتور و بخش هیدرولیک دستگاه
  • بررسی بخش فرمان دستگاه

در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

خرید دستگاه تزریق پلاستیک دسته دوم که به خوبی کار نمی‌کند

بررسی جک و گیره دستگاه

پیش از هر اقدامی نخستین عاملی که می‌تواند سلامت یک دستگاه تزریق پلاستیک را به خطر بیندازد سیستم گیره دستگاه می‌باشد. وجود بوش‌های مابین بازوهای گیره نقاطی می‌باشند.

هنگام باز و بسته شدن بازوها و وارد کردن فشار جک به گیره بیشترین درگیری را دارند تا در صورت سالم بودن آن‌ها بسیاری از مسائل سلامت گیره دستگاه تضمین شود.

در حالی که نیمه دیگر مربوط به دو صفحه دو سمت گیره می‌باشد. یک صفحه ثابت که فشار گیره را در هنگام بسته شدن گیره تحمل می‌کند و همان صفحه قابل تنظیم برای قرار گرفتن در سمت قالب شما بر روی دستگاه است. صفحه دوم صفحه متحرک است که نیمی از آن سنبه قالب به آن متصل می‌شود.

سالم بودن بوش‌های گیره را با وارد کردن فشار به جک گیره دستگاه در صورتی که گیره باز باشد به سادگی می‌توان فهمید. در صورتی که فشار وارده جک تکان بخورد و سفت نباشد از علائم معیوب بودن و ثابت نبودن بازوهای گیره است.

بنابراین این لقی می‌تواند منجر به ناقص شدن قطعه تولید شده و یکدست نبودن فشار صفحه قالب بعد از بسته شدن گیره در نتیجه پلیسه دادن و تکمیل نشدن قالب گردد.

زمانی که صفحه پشتی دستگاه در همه دستگاه‌های تزریق پلاستیک یک لقی ناچیزی در این صفحه وجود دارد به این دلیل است که قفل و باز کردن گیره در زمان باز و بسته شدن می‌باشد.

در صورت‌عدم وجود این لقی، دستگاه بعد از قفل شده گیره و بسته شدن قالب دیگر باز نخواهد شد و بایستی تمام صفحه عقبی دستگاه را باز کرد.
زمانی که لقی بیش از حد باشد نشان دهنده آسیب دیدن‌پوش‌های نگهدارنده صفحه یا رزوه‌های روی میله نگهدارنده این صفحه می‌باشد.

این نتایج همانند خراب بودن‌پوش‌های بازوها را به شما می‌دهد. این مشکل زمانی قابل مشاهده است که گیره در زمان بسته شدن تحت فشار باشد به این معنا که قالب بر روی دستگاه بسته شده باشد.

آخرین نکته در خصوص بررسی گیره دستگاه، جک هیدرولیک گیره است که بایستیی از نظر خرابی احتمالی در هنگام کار کردن دستگاه مورد بررسی قرار گیرد.

یک نشتی کوچک از خود جک یا سر شیلنگ می‌تواند راندمان سیستم گیره دستگاه را کاهش دهد حتی اگر بوش‌ها و صفحه عقبی دستگاه سالم باشند.

دستگاه تزریق پلاستیک

بررسی سیستم تزریق پلاستیک

مهم‌ترین بخش سیستم تزریق پلاستیک را سیلندرها و ماردون تشکیل می‌دهند. کار کردن افراد مبتدی با دستگاه می‌تواند ناکارآمد باشد.

در صورت گشاد شدن سیلندر قطعات پیچیده نیاز به تزریق کامل فشار بالا دارند که قطعا ناقص تزریق خواهند شد و عملا پول و فرصت زیادی را از دست خواهند داد.

سالم بودن بخش‌های مهم مانند ماردون با بارگیری کامل و تزریق کامل مقدار حجمی از مواد که در داخل دستگاه به آن حجم تزریق شناخته می‌شود، تعیین می‌کند.

البته نه صرفا در شرایط آزاد بلکه در شرایط تحت فشار تزریق که ماردون سلامت خود را نشان خواهد داد. مثل بخش گیره، حک حرکت دهنده بخش تزریق، بخش تزریق و گرداننده هیدرولیکی ماردون از نظر سلامت کارکرد و عدم نشتی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد.

ساده‌ترین و مهم‌ترین بخش در قالب تزریق پلاستیک اصفهان وجود هیترهای دستگاه یا المنت‌ها می‌باشد که بایستی آن‌ها از لحاظ سالم بودن مورد بررسی قرار داد.

سلامت الکتروموتور و بخش هیدرولیک دستگاه

دستگاه تزریق پلاستیک بایستی از نظر سالم بودن شیرهای برقی، سرشلنگ‌ها و به ویژه الکتروموتور مورد بررسی قرار گیرد.
وجود نشتی در شیرهای برقی می‌تواند کل فرایند تزریق را با مشکل مواجه سازد.

بررسی بخش فرمان دستگاه

کنترل و بررسی دستگاه چه از نوع کنتاکتوری باشد و یا چه از نوع پی ال سی باید مورد استفاده قرار گیرد تا در فرایند قرار گرفت عملکرد آن به درستی مشخص شود.
با کنترل سنسورهای حرارتی دستگاه در هنگام کار و فرمان جک‌های هیدرولیک دستگاه بایستی به طور کامل و بی‌عیب و نقص انجام شود.

متداول‌ترین اشتباهات در زمان خرید دستگاه تزریق پلاستیکمتداول‌ترین اشتباهات در زمان خرید دستگاه تزریق پلاستیک

۲. عدم استفاده از مواد مصرفی

بیشتر مارپیچ‌ها با اکثر مواد پلاستیکی همانند PC، PP، PE و ABS مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل آن‌ها بسیار منعطف می‌باشند و برای شرکت‌های تولیدی بسیار مناسب هستند که می‌توانند انواع مواد مختلف را تزریق کنند.

در برخی از مواقع هنگام استفاده از برخی مواد خاص نیاز به استفاده از مارپیچ با طراحی خاص است، در صورت‌ عدم توجه به این موضوع تولیدکننده با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

۳. فشار تزریق محدود و فشار قفل ناکافی

بهتر است هنگام خرید دستگاه تزریق پلاستیک، دستگاهی را انتخاب کنید تا حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت فشار تزریق بیشتری داشته باشد.
در صورتی که قطعه ساخت شده با وزن مناسب و ضخامت کم باشد، عملکرد دستگاه را مختل نکند.

دزمانی که ضخامت جنس تولیدی پایین باشد باید دستگاه در سایز بزرگ‌تری خریداری شود تا فشار قفل کمتر جنس را بدون اینکه مشکی در ساختار و کیفیت تولید نماید.

۴. استفاده از تناژ نامناسب

چنانچه که تناژ دستگاه کم باشد در فرایند تولید قطعات دچار مشکل خواهیم شد. تناژ کم منجر به کاهش وزن غیر ثابت در محصول تولیدی، ایجاد پلیسه، کوچک و بزرگ شدن محصول و کیفیت سطحی نامناسب خواهد شد.

۵. مصرف انرژی بالا

احتمالا به این نتیجه رسیده‌اید که میزان مصرف سوخت اتومبیل هیچ ارتباطی با تعداد سرنشینان آن ندارد. تفاوتی ندارد که دستگاه تزریق با یک قالب کوچک یا قالب بزرگ به یک اندازه برای باز و بسته شدن گیره نیاز دارد.

در طولانی مدت استفاده از یک دستگاه تزریق با مصرف انرژی کم بر روی سودآوری تولید به شدت موثر است.

با توجه به زمان‌های توقف در سیکل تولید انتخاب موتورهای سرور یا پمپ و همچنین نصب اینورتر بر روی الکتروموتور مورد توجه قرار گیرد. با خرید دستگاه تزریق پلاستیک خوب می‌توان برای مدت زمان طولانی‌تری از دستگاه استفاده کرد و راندمان تولید تان را بالا ببرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.