فرایند بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک (Plastic Recycling) در لغت به معنای استفاده مجدد از پلاستیک‌ها است. فرایند بازیافت پلاستیک از مواد پلاستیکی که دیگر قابل استفاده نیستند مانند پلاستیک‌های یکبار مصرف یا بسته‌بندی‌هایی که دور ریخته می‌شوند، جمع آوری می‌شوند.
بعد از مدتی تحت فرایندهایی و طی کردن پروسه‌های مختلف با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، آماده بهره وری و استفاده قرار می‌گیرند تا مجددا وارد چرخه تولید قرار گیرند و محصولات پلاستیکی جدیدی تولید شوند.

با توجه به اینکه پلاستیک‌ها از مواد پلیمری اعم از پلی پروپیلن (polypropylene)، پلی اتیلن (polyethylene) و پلی آمید (polyamide) تولید می‌شوند و در زمان بازیافت تفکیک شده و بازیافت می‌شوند.

ترکیب شدن انواع پلاستیک‌ها با مواد اولیه مختلف در زمان بازیافت محصولی غیر کاربردی با مزیت‌های ضعیف به شما می‌دهد. از این رو بعد از جمع آوری ضایعات پلاستیکی، بایستی نخست مطابق با مواد اولیه جدا شوند سپس به مورد بازیافت قرار گیرند.

ویژگی‌های بازیافت پلاستیک

در واقع پایه و اساس تولید پلاستیک‌ها مواد پلیمری هستند که با بازیافت آن‌ها و استفاده دوباره از آن‌ها می‌توانید از اتلاف بسیاری از منابع مفید جلوگیری کنید.

هزینه تولید محصولات پلاستیکی توسط پلاستیک‌های بازیافتی بسیار مقرون به صرفه است. با توجه به ترکیبات موجود در پلاستیک ها، این محصولات سال‌های متمادی در طبیعت باقی می‌مانند و امکان تجزیه شدن را ندارند.

با انباشت حجم عظیمی از پلاستیک که موجب آلودگی‌های زیست محیطی زیادی می‌شود. در ضمن آسیب‌ها و صدمات غیر قابل جبرانی را برای تمامی موجودات دارد.

بعد از بازیافت این مواد برای محیط زیست امر مهم و ضروری است.

انواع پلاستیک‌های قابل بازیافت

با استفاده از دستگاه قالب تزریق پلاستیک در اصفهان انواع مختلف پلاستیک تولید می‌شود، با توجه به اینکه تمامی پلاستیک‌های مورد استفاده به دلیل نبود امکانات و تجهیزات موردنیاز یا داشتن ترکیبات غیر بازیافت، امکان بازیافت را ندارند.

برخی از مواد پلاستیکی قابل بازیافت شامل موارد زیر است:

  • بطری‌های دهان شویه
  • ظروف پلاستیکی بسته‌بندی گوشت و مرغ
  • بطری‌های نگهداری روغن‌ها
  • بطری‌های نوشیدنی مانند شیر، آب و آبمیوه
  • لیان‌های یکبار مصرف مورد استفاده برای نوشیدنی‌های گرم و سرد
  • بسته‌بندی مواد شوینده مانند سفید کننده ها، مایع ظرفشویی و لباسشویی و غیره.
  • تمامی ظروف بسته‌بندی نظیر ماست، نوشابه و شامپو

مراحل بازیافت پلاستیک

فرایند بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک به منظور جمع آوری ضایعات پلاستیک قابل بازیافت برای استفاده مجدد از آن‌ها همچنین جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی در صورت مجزا کردن می‌توان به عنوان مواد اولیه بازیافتی در بیشتر کارخانه‌های تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی فرایند بازیافت پلاستیک ۵ مرحله دارد که عبارت است از:

  1. جداسازی و تفکیک پلاستیک
  2. آسیاب و خرد کردن پلاستیک
  3. شتسشو
  4. خشک کردن
  5. تولید گرانول بازیافتی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. جداسازی و تفکیک پلاستیک

ضایعات پلاستیک در دو مدل عمومی و تخصصی می‌باشند که هر کدام از آن‌ها برحسب رفتار رئولوژیکی خاصی که دارند و در تمامی آن‌ها به جزء پلی اتیلن و پلی پروپیلن قابلیت اختلال با یکدیگر را ندارند.

با توجه به اینکه پلاستیک‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند از این رو روند بازیافت آن‌ها نیز با یکدیگر کاملا تفاوت است.
به این صورت که بایستی انواع مختلفی از آن‌ها به صورت مجزا بازیافت شوند.

هر کدام از مواد اولیه پلاستیک از جمله مواد پلی آمید، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ویژگی‌های و قابلیت های خاص خود را دارند.

از این رو با ترکیب و ذوب شدن آن‌ها با یکدیگر موجب بدست آمدن ترکیب ناهمگونی را ایجاد می‌کند. بعد از جمع آوری ضایعات پلاستیک بایستی آن‌ها را براساس مواد اولیه تولید، سپس براساس میزان سختی و نرمی آن‌ها را تفکیک نمود.

۲. آسیاب و خرد کردن پلاستیک

در این فرایند بایستی پلاستیک‌ها را از یکدیگر تفکیک و سپس با کمک گرفتن از دستگاه آسیاب پلاستیک خرد کنید و به پرک هایا پلاستیک تبدیل نماید، سایز پرک ‌ها بایستی کمتر از دو و نیم سانتی متر باشد.

ضایعات پلاستیک برحسب نوع و جنس‌شان برای خرد شدن نیاز به آسیاب‌های مختلفی دارند. برای مثال: ضایعات سلفون، گونی، نایلون و انواع فیلم برای خرد کردن نیاز به آسیاب شمشیری است.

ضایعات چگالی نظیر بطری‌های شیر، بطری پت و غیره برای خرد شدن نیاز به آسیاب چکشی است.

تولید گرانول بازیافتی

۳. شتسشو

در این فرایند مواد به دست آمده از عملیات آسیاب پلاستیک را بایستی تمیز کرد تا هر نوع مواد فلزی، گرد و خاک یا سنگ ریزه از آن‌ها جدا شوند. برای شستشوی ضایعات بایستی از خطوط مکانیزه استفاده نمود.

در واقع یک خط شستشو بایستی شامل موارد زیر باشد:

  • کانوایر
  • وان شستشو
  • سانتیریفیوژ

۴. خشک کردن

یکی دیگر از مراحل بازیافت پلاستیک وجود ضایعات آسیاب شده استت که در این مرحله دارای رطوبت می‌باشند. از این رو مهم است که رطوبت‌زایی شوند و رطوبت بر روی بار در مراحل بعدی موجب کاهش یافتن کیفیت مواد تولیدی می‌گردد.

۵. تولید گرانول بازیافتی

در فرایند آماده‌سازی مواد آسیابی جهت استفاده در فرایندهای بعدی و استفاده از آن‌ها برای ساخت محصولات پلاستیکی، آن‌ها را به گرانول تبدیل می‌کنند. برای تولید پرک‌های پلاستیکی به گرانول از دستگاه اکسترودر کمک می‌گیرند.

کار اصلی انواع دستگاه‌های گرانول ساز ذوب پلاستیک و تبدیل آن به دانه‌های ریزتر مانند عدسی یا استوانه است با استفاده از این فرایند پرک‌ها به صورت قطعات ریز و یکسانی تبدل می‌شوند.

برای ساخت گرانول نخست بایستی پرک و ضایعات آسیاب شده را از طریق اکسترودر ذوب کرده تا به شکل رشته‌های کوچکی درآید در فرایند بعدی پلیمر ذوب شده را از طریق یک کاتر به قطعات کوچک‌تر در می‌‌آورند، پس از انتقال دادن به داخل یک وان آب اجازه می‌دهند تا خشک شد.

این روش یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای تولید انواع گرانول‌های تزریقی نسبت به سایر روش‌های مشابه دیگر است، در ایران این شیوه رایج‌تر است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.