فشار در دستگاه تزریق پلاستیک

فشار در دستگاه تزریق پلاستیک با استفاده از ساختار هیدرولیکی سیستم قالب گیری تزریق انجام می‌شود. در واقع این نوع فشار توسط پیچ قالب گیری از سیلندر هیدرولیک به پلاستیک مذاب انتقال می‌یابد.

سپس به بخش زیر آن پلاستیک مذاب هدایت می‌شود تا به داخل قالب جریان یابد. مهم‌ترین هدف فشار غلبه بر مقاومتی است که در هنگام جاری شدن مواد مذاب در دستگاه تزریق به وجود می‌آید.

به عبارتی دیگر مقاومتی که در پروسه جریان ایجاد می‌گردد. بایستی با فشار وارد شده از طریق دستگاه قالب گیری جبران می‌شود تا در نهایت بتوانید محصولی یکدست و صافی را تولید کنید.

در طول فرآیند تزریق پلاستیک نازل تزریق بالاترین فشار را دارد تا بر مقاومت در برابر جریان در کل فرایند غلبه نماید.

بعد از آن فشار به آرامی یک روند کاهشی از نازل را به سمت جلوی مواد مذاب خواهد داشت.
به این دلیل که مواد مذاب بیشتر جریان می‌یابد. فشار تزریق بر روی مواد مذاب تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود از قبیل:

  • قالب گیری
  • مادی اعم از نوع ماده، ویسکوزیته و غیره.
  • ساختاری همچون: ظاهر حفره قالب و ضخامت محصول، کمیت و محل سیستم رانر و غیره.

با کمک شیری که بر روی دستگاه تزریق پلاستیک توسط شرکت ساخت قالب تزریق پلاستیک اصفهان طراحی شده است، شما می‌توانید به سهولت فشار تزریقی مورد نیاز برای تولید محصولات خود را تنظیم نماید.

۳ مدل فشار در دستگاه تزریق پلاستیک

انواع فشارهایی در دستگاه تزریق پلاستیک وجود دارد موجب حرکت مواد به داخل قالب تزریق پلاستیک می‌شود. روش تنظیم هر کدام از این فشارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

انواع فشار دستگاه تزریق پلاستیک عبارتند از:

  1. فشار اولیه
  2. فشار دوم
  3. فشار سوم

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک

۱. فشار اولیه

این نوع فشار در دستگاه تزریق پلاستیک بر روی مواد پلاستیکی مذاب در مقابل سطح مقطع باز شدن نازل تزریق وارد می‌شود.
در واقع مسئولیت فشار تزریق پر کردن حفره قالب با پلاستیک می‌باشد.

در صورتی که بیش از اندازه تحت تاثیر فشار قرار گیرد می‌تواند منجر به افزایش دما در داخل قالب دستگاه تزریق گردد. این امر باعث بالا رفتن سرعت مواد توسط نوک نازل تزریق می‌گردد.

زمانی که قالب خالی باشد فشار تزریق زیاد ممکن است به عنوان عامل سرعت بخشی در قالب گیری تزریقی عمل نماید. از سوی دیگر چنانچه حفره قالب بین ۵۰ تا ۹۰% پر شود موجب باز شدن اجباری زودرس حفره قالب شده و در نتیجه سبب آسیب زدن به دستگاه می‌گردد.

به طور کلی می‌توان بیان کرد که فشار اولیه مسئول حرکت مارپیچ‌ها به سمت مقابل و ورود مواد به داخل قالب است.

۲. فشار دوم

فشار دوم در دستگاه تزریق پلاستیک مانع از خارج شدن مواد از داخل قالب‌های تزریق می‌گردد.
در انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک از دستگاه‌های تزریق پلاستیک پلی اتیلن، با افزایش میزان ضخامت و اندازه قطعات پلاستیکی مقدار این نوع فشار افزایش می‌یابد.

۳. فشار سوم

فشار سوم یکی از انواع فشار در دستگاه تزریق پلاستیک است. در واقع فشار سوم به فشار پشت مارپیچ در دستگاه تزریق پلاستیک معروف است که در میزان مواد بسیار موثر است.

در دستگاه‌های تزریق پلاستیک مارپیچ‌ها به سمت عقب روانه می‌شوند و مواد مذاب به جلوی مارپیچ انتقال می‌یابد.
با افزوده شدن بیش از حد مواد مذاب به مارپیچ نیرو وارد می‌کند و باعث متراکم‌تر شدن مواد می‌شود.

فشار پشت مارپیچ در دستگاه‌های تزریق پلاستیک با میزان فشار و مواد مذاب با مارپیچ برابری می‌کند تا در انتهای کار بتوانید موادی کاملا متراکم و یکدستی به دست آورید.

برای اینکه بتوانید قطعات پلاستیکی را با بالاترین کیفیت تولید کنید لازم است ک تا فشار پشت مارپیچ در دستگاه تزریق پلاستیک را به خوبی در دستگاه تنظیم نماید.

قالب گیری تزریقی کم فشار

قالب گیری تزریقی کم فشار

با استفاده از این روش می‌توانید مواد مذاب شده با حرارت بالا را با فشار کم به درون حفره‌های قالب تزریق نماید و در کسری از ثانیه تا چند دقیقه مواد ذوب شده را با سرعت جامد کنید.

این نوع فناوری قالب گیری تزریقی می‌تواند به بهبود سرعت تولید شما کمک بسزایی کند. همچنین به خدمات نمونه‌سازی سریع اجازه خواهد داد تا بتوانید نمونه‌های اولیه قطعات را در کوتاه‌ترین مدت از حد معمول تولید نماید.

البته این روش با خدمات چاپ سه بعدی بسیار متفاوت‌تر است.
در ضمن از سیلیکون، پلاستیک و آلومینیوم مقاوم در برابر دما به منظور یک ماده اولیه جهت قالب‌های تزریقی کم فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت قالب‌های آلومینیومی سریع‌تر و راحت‌تر از قالب‌های فولادی است که می‌تواند باعث بهبود سرعت تولید شود. در واقع قالب گیری تزریقی کم فشار این قابلیت را دارد تا نتیجه را سریعا به شما ارائه دهد.

قادر خواهید بود تا قطعات و اجزای مختلف را با زمان چرخش سریع و دمای پایین نسبت به روش فشار بالا قالب گیری کنید.
هزینه‌های مواد پلاستیکی و قالب‌های بکار رفته شده در این پروسه را می‌توانید کاهش دهید.

در این شیوه از قالب‌های آلومینیومی با قیمت ارزان‌تر برای انجام دادن فرایند قالب گیری تزریقی استفاده می‌شود.

تنها مناسب برای نمونه‌های اولیه سریع یا تولید کم حجم است. این امکان وجود ندارد تا بتوانید قطعات با پیچیدگی بالا را در طراحی تولید کنید.
قالب آلومینیومی را بایستی در فرایند تولید خود تعویض کنید.

نواقص و ایرادات محصول را در طول فرایند تولید کاهش دهید، چرا که تنظیم و مونتاژ قالب راحت است.

قالب گیری تزریقی فشار بالا

قالب گیری تزریقی فشار بالا

برای رسیدن به بهترین نتایج قالب گیری، دستگاه تزریق فشار بالا را با کمترین سرعت اعمال کنید. در واقع این نوع فشار به مواد پلاستیکی اجازه می‌دهد تا حفره‌های قالب تو خالی را با بهترین روش دنبال کنند.

اعمال فشار بالا در روند قالب گیری تزریقی قادر است تا جزییات اشکال یا طرح‌های موجود در حفره‌های قالب را با دقت بالاتری به داخل مواد پلاستیکی انتقال دهد.

این روند با حداقل سرعت انجام خواهد شد، زیرا اعمال فشار بالا نیاز به زمان زیادی ندارد تا قالب‌های تزریق بر روی مواد پلاستیکی اعمال گردند.
در واقع این فرایند قالب گیری تزریقی مناسبی برای فرم دهی نمونه‌های اولیه، اجزای و قطعات با طرح‌های مبهم و پیچیده در حجم کم تا زیاد است.

مواد پلاستیکی با استفاده از قالب گیری تزریقی با فشار بالا قادر است تا شکل‌ها و طرح‌های حفره‌های قالب با با دقت بالاتری دنبال کنند.

با توجه به اینکه نسبت به روش قالب گیری تزریقی کم فشار در تولید با حجم کم روند بسیار کندتر است. با استفاده از این نوع شیوه قالب گیری تزریقی می‌توان برای تولید قطعات مختلف در حجم بالایی از صنایع با توجه به منعطف بودن و تطبیق‌پذیری آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید در حجم بالا برای قالب‌های پلاستیکی چند حفره‌ای مناسب است.

امکان استفاده از مواد پلاستیکی مختلف وجود دارد که به سهولت می‌توانید رنگ‌های متمایز و تغییرات تکمیلی را برای محصولات نهایی بدست آورید.

مواد زاید کم و قابلیت بازیافت شدگی دارند. نسبت به فرایند قالب گیری تزریقی کم فشار در تولید با حجم کم، کندتر است.
هزینه ابزار اولیه بالاتر از قالب‌های ساده تزریق فشار کم است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.